Flygpassagerares rättigheter och skyldigheter
Här hittar du samlad viktigt information inför din flygbokning och flygresa.
Vid bokning av flygbiljett:
Namn på biljetten
Det är ditt ansvar som resenär att namnet på biljetten är korrekt
och stämmer överens med ditt pass. Kontrollera att ditt namn
är rättstavat och att namnet skrivs på samma sätt och i samma
ordning som i passet. Stavningen ska överensstämma med vad
som anges i den maskinläsbara delen av passet. Smeknamn får
aldrig användas. De flesta flygbolag kräver att flygbiljetter med
felstavade namn eller namn som inte överensstämmer med
passet, måste göras om och en helt ny biljett måste ställas ut mot
full betalning. Utöver detta kan administrativa avgifter tillkomma.
Reseföretaget ansvarar inte för följderna av felaktig information
som lämnats av kund. Kontrollera flygbiljetten så fort du får den.
KontaktuppgifterDet är viktigt att du lämnar dina kontaktuppgifter till reseföretaget, såsom telefonnummer och e-postadresser,
och att dessa är korrekta samt att du löpande kontrollerar om du har mottagit meddelanden.
Informera alltid reseföretaget om dina kontaktuppgifter ändras.
Om flygbolaget eller försäljningsstället har skickat meddelande om t.ex. ändrad avgångstid till en e-postadress som du uppgett,
har inte dessa något ansvar om du missar flyget för att du inte har läst meddelandet.
Flygtider i resplan och på biljett
Avgångstider på biljetten är alltid angivna i lokal tid. Kontrollera
biljetten så fort som du mottagit den. Om uppgifterna på biljetter
avviker från den ursprungliga beställningen/bekräftelsen, och du
inte tidigare har mottagit meddelande om sådan ändring, ska du
omedelbart kontakta försäljningsstället så att eventuella fel kan
korrigeras. Tidtabellsändringar kan ske mellan köp av biljett och
avresa. I allmänhet får du information om tidtabellsändringar av
flygbolaget och/eller försäljningsstället. Du bör ändå kontrollera
avgångstiden någon dag före avresan genom att gå in på
flygbolagets hemsida
Biljetten
Kontrollera villkor för om- och avbokningsmöjligheter. Villkoren skiljer sig mellan olika biljettkategorier. De flesta skatter och avgifter inkluderas i det pris du betalar för
biljetten. Det kan förekomma att skatter och avgifter tillkommer
som ska betalas på plats - oftast i länder utanför EU. I vissa länder
är det enbart kontant betalning som är gångbart. Regler kan
ändras med kort varsel.
När du köper en flygbiljett ingår du ett avtal med flygbolaget, även om du köpt biljetten genom en resebyrå eller researrangör.
E-ticket
En e-ticket är din biljett i elektronisk form, en bokningsbekräftelse på din flygresa där flygbolagets bokningsreferens och ditt biljettnummer framgår.
Vi rekommenderar att man skriver ut sin e-ticket. Vissa flygplatser i Afrika, Asien och Sydamerika kräver att man ska kunna visa upp en print på sin e-ticket för att komma in på flygplatsområdet. Om du bara har biljetten i din telefon, i-pad eller laptop så är det inte säkert att du blir insläppt.
Outnyttjade flygsträckor
Om du har en flygbiljett som innehåller flera flygsträckor är det
inte tillåtet att endast nyttja någon av dessa delsträckor. Det går
alltså inte att endast nyttja returresan på en tur- och returbiljett.
Incheckningstider
Det är den enskilda flygplatsen och/eller flygbolaget som
bestämmer incheckningstid.
På grund av den ökade säkerheten
på alla flygplatser i världen kan incheckning ta lång tid.
Det är ditt
ansvar som resenär att vara på flygplatsen i god tid innan avresa.
Det är inte en giltig ursäkt att det var lång kö till incheckningen
eller säkerhetskontrollen.
Bagage
För alla flygresor finns särskilda bestämmelser om bagagets vikt,
storlek och antal väskor.
Reglerna varierar mellan olika flygbolag
och kan även variera för olika flygningar med samma flygbolag.
Många flygbolag tar även betalt för incheckning av bagage. Det
är viktigt att du kontrollerar vad som gäller för din resa.
Om ditt bagage blir försenat, skadat eller försvinner, ansvarar
flygbolaget för eventuell skada du drabbas av.
Det kan t.ex.
röra sig om att få ersättning för kläder och toalettartiklar som
är nödvändiga fram till dess att bagaget kommer tillrätta.
Flygbolagets ansvar för försenat, skadat eller förlorat bagage är
begränsat till 1.131 SDR
(särskilda dragningsrätter som motsvarar
ca 14 000 kronor oktober 2018).
Om flygbolaget kan visa att felet
beror på någon omständighet utanför dess kontroll, kan dock
ansvaret falla bort.
Det är viktigt att anmälan om försenat eller
skadat bagage görs direkt på flygplatsen, genom att man fyller i
en s.k. PIR-rapport.
Det finns bestämmelser för vad som inte får finnas i bagaget, t.ex.
explosiva, brandfarliga eller vassa föremål.
Flygbolagen har ofta
egna regler för vad som inte är tillåtet, t.ex. värdeföremål.
Om
du ändå packar ner detta riskerar du att inte få ersättning om det
skadas eller försvinner.
Om du har något värdefullt eller bräckligt
i bagaget, ska du ange det vid incheckningen.
Handbagage
Det är viktigt att känna till att det finns särskilda regler för
handbagaget, t.ex. storlek och vad det får innehålla.
Notera
särskilt de regler som finns när det gäller vätskor och krämer i handbagaget.
Endast förpackningar på max 100 ml är tillåtna, i
mängd som ryms i förslutningsbar genomskinlig plastpåse på 1 liter.
Läs mer om dessa regler på Transportstyrelsens hemsida.
Mediciner som du behöver ha tillgång till, ska förvaras i
handbagaget.
Om det är receptbelagd medicin som kräver intyg
för att föras in i landet du reser till, se till att förvara intyget
tillsammans med medicinen.
Funktionshinder
Personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet har rätt
till assistans i samband med flygresor när de reser från, till eller
via en flygplats inom EU, eller när flygningen sker med ett EU
flygbolag från en flygplats utanför EU.
Reklamation
Fel i bokningen eller i biljetten ska omgående reklameras till det
reseföretag som resan bokats hos så snart felet upptäckts.
Fel
under själva transporten bör omgående reklameras direkt till
flygbolaget.
Försening, inställt flyg, nekad ombordstigning
Enligt
EU-förordningen 261/2004
»om kompensation och
assistans till passagerare vid nekad ombordstigning eller kraftigt
försenade flygningar« h
ar du rätt att välja antingen ombokning
eller återbetalning om din flygning blir inställd eller försenad
med minst två timmar, beroende på avståndet till destinationen.
Om du väljer att bli ombokad har du även rätt att få bl.a. måltider
i skälig proportion till väntetiden och hotellrum om du behöver
övernatta.
Du kan även ha rätt till ekonomisk kompensation.
Om du blir nekad ombordstigning t.ex. på grund av att flyget är
överbokat har du utöver ovanstående även rätt till ekonomisk
ersättning av flygbolaget
enligt de belopp som EU-förordningen
anger. Du har rätt att få ersättningen kontant och behöver inte
ta emot en voucher från flygbolaget om du inte vill.
Dessa regler
gäller dock inte om flygbolaget har rimlig anledning att neka
ombordstigning, t.ex. om du saknar pass eller visum, uppträder
störande eller liknande. Observera att dessa regler endast gäller
när du reser.
Ansvaret ligger på det flygbolag som utför flygningen (operating carrier) till vilken resenären kan rikta sitt krav på kompensation.
Dessa regler gäller alltid för resor inom EU och för alla flygbolag. För EU-registrerade flygbolag gäller reglerna även utanför EU.
Ytterligare information om förordningen samt förordningstexten
finns på finns på Konsumentverkets hemsida .
På Konsument Europas hemsida hittar du en flygkalkylator som
hjälper dig ta reda på vilken kompensation du har rätt till.
Svartlistade flygbolag
EU:s svarta lista är en förteckning över flygbolag som inte får verka inom EU. Dessa flygbolag anses inte uppnå acceptabel säkerhetsnivå enligt internationell standard eller vars lands myndigheter inte kan tillgodose nödvändiga flygsäkerhetskrav. Svarta listan uppdateras normalt två gånger per år.